Ayahuasca

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Ayahuasca bezeichnet sowohl die Liane Banisteriopsis caapi als auch ein halluzinogenes Getränk, das aus Teilen der Liane und weiteren (DMT-haltigen) Beimischungen besteht. Als Beimischung wird häufig chacruna (Pflanzenteile von psychotria viridis) benutzt.

Die Angehörigen diverser Amazonas-Ethnien nehmen Ayahuasca in rituellen religiösen Zeremonien zu sich. Sie wollen damit in die Zukunft blicken, Geister und Ahnen treffen sowie Krankheiten heilen.

Das Getränk enthält Harman-Alkaloide, die als Monoaminooxidase-Hemmer wirken und so den Wirkstoff Dimethyltryptamin (DMT) aktivieren.

Ayahuasca ist, je nach Zubereitung, ein faulig-bitter oder süßlich schmeckendes Getränk. Die Farbe ist üblicherweise bräunlich, was sich aber durch beigemischte Zutaten verändern kann.

In verschiedenen aus Brasilien stammenden religiösen Gemeinschaften wird das Entheogen Ayahuasca als Sakrament in einem Gottesdienst eingenommen. Hierzu gehören die Religionen Santo Daime und die Barquinha. Der Trank wird hier Daime genannt. Auch die aus Porto Velho stammende religiöse Gruppe União do Vegetal macht rituellen Gebrauch von Ayahuasca.

In den brasilianischen Kulten und Kirchen ist die Herstellung des Santo Daime ein ritueller Vorgang, der von gesungenen Gebeten begleitet wird.

Wirkung

Typischerweise wird nach dem Konsum des bitteren Gebräus von leichter Berauschtheit und einer seelisch orientierten Grundstimmung berichtet. Der Bewegungsapparat bleibt meist kontrolliert, jedoch kann die bewusste Motorik eingeschränkt sein. Ayahuasca bewirkt unter anderem Visionen, Halluzinationen und eine subjektive Erweiterung des Bewusstseins sowie ein verschärftes Gehör. Für die Schamanen ist die Wirkung des Tranks nicht auf einen Wirkstoff zurückzuführen, sondern auf die Pflanzenseelen, die sich den Menschen unter Ayahuasca-Einfluss als Lehrmeister offenbaren.

Bekannte und häufige Nebenwirkungen sind Erbrechen, Durchfall oder Schweißausbrüche. Es kann zu einer verminderten Kontrolle der Motorik kommen sowie zu Gleichgewichtsstörungen und Schwindel. In Kombination mit Medikamenten und Drogen kann auf Grund der Monoaminooxidase-hemmenden Wirkung von Ayahuasca Lebensgefahr bestehen. Siehe auch: Wechselwirkungen bei Monoaminooxidase-Hemmern.

http://reset.me/story/study-ayahuasca-drinkers-have-better-mental-health/


“CEFLURIS is a church of the Santo Daime, a syncretic religion that combines Christian, indigenous, Afro-American and esoteric traditions,” the study notes. “The experiences attained by followers during rituals are interpreted as contact with ‘God’ and the ‘spirits’ and other archetypical ‘entities’ from their religious beliefs and doctrine.”
Another group was drawn from religious users who lived in the city of Rio Branco. Subjects had to have taken ayahuasca at least twice a month over a 15-year period. The control groups were chosen from people who lived in nearby towns and had used ayahuasca at most once or twice in their lives.
The study was the first on ayahusaca to use such a large sample size, and to corroborate its results by following up with the subjects a year later. The results also showed that taking the drink even over years had no long-term negative effects on users.
“Ayahuasca users showed a lower presence of psychopathological symptoms compared to controls,” the study concluded. “They performed better in neuropsychological tests, scored higher in spirituality and showed better psychosocial adaptation as reflected by some attitudinal traits such as Purpose in Life and Subjective Well-Being. Overall differences with the control group were still observable at follow-up one year later.”
Other research has shown similar results. A 2005 study published in the Journal of Psychoactive Drugs found a “remarkable reduction of minor psychiatric symptoms” and “calmer, more assertive and vivacious behaviors” from people who took ayahuasca for the first time. And a 2007 paper in the Journal of Ethnopharmacology showed that the brew relieved anxiety, hopelessness and panic in those who consumed it.
A growing pile of research is showing that for people who struggle with mental disorders, it can be a powerful, effective and long-lasting treatment.

Entdeckung, Patent, Verbot

"Written descriptions of ayahuasca use do not appear until the eighteenth century, apparently first by the Jesuit Pablo Maroni, published in 1737, and then by the Jesuit Franz Xavier Veigl, published in 1768, who writes of “the so-called ayahuasca, which is a bitter reed, or more specifically, a liana. It serves for mystification and bewitchment” (Brabec de Mori, 2011, p. 32).

Nineteenth-century eyewitness accounts of Shipibo healing ceremonies at the Sarayacu mission similarly describe ceremonies similar to those performed today, including the use of tobacco and piripiri (on which see Taylor, 2006), but with no mention of ayahuasca; only one account refers to “a lethargy produced by a narcotic,” not otherwise identified (Tournon, 2002, p. 70, 80, cited in Brabec de Mori, 2011, p. 33).

The first ethnobotanical account of ayahuasca dates from 1851, although not published until 1873, when the English botanist Richard Spruce encountered the vine among the Tukano of the Rio Uapes in Brazil, who called it caapi. Two years later, Spruce again encountered the same vine in use among the Guahibo on the upper Orinoco, and, in 1857, among the Záparo in the area of the Pastaza river on the border of Ecuador and Peru, who cultivated the vine and from whom he first learned the name ayahuasca (Riba, 2003, p. 3-4).

Putting all of this together, it becomes a plausible hypothesis that the ayahuasca drink—the combination of the ayahuasca vine with a DMT-containing companion plant—originated, not 5000 years ago, but rather much more recently, perhaps in the seventeenth century. There is certainly considerable evidence for the much earlier use of DMT-containing plants by snuffing, and perhaps some small evidence as well for the use of the ayahuasca vine by itself, perhaps without companion plants, either for its emetic and purgative properties or perhaps for its own independent visionary effects, along with other sacred plants such as tobacco, the San Pedro cactus, and perhaps any of several Brugmansia species. But, before the eighteenth century, with regard to the ayahuasca drink, there is silence aus: http://www.singingtotheplants.com/2012/04/on-origins-of-ayahuasca/

Heute sind u.a. die Huni Kuin im brasilianischen und peruanischen Amazonasgebiet für ihre Kenntnis von Ayahuasca bekannt.

  • 1851 wurde die Liane im brasilianischen Dschungel vom britischen Botaniker Richard Spruce identifiziert und erforscht. Zwei Jahre später wies er in seiner Veröffentlichung Notes Of A Botanist On The Amazon And The Andes auf die halluzinogene Wirkung der Pflanze hin, schob diese allerdings auf beigemischte Zusätze. Diese Einschätzung von Spruce gilt manchen noch heute als zutreffend, die die halluzinogene Wirkung von Ayahuasca aus dem DMT von Psychotria viridis und nicht aus der Liane selbst erklären.
  • 1966 wurden die Pflanzenteile genauer untersucht, und die stark psychoaktiv wirkenden Alkaloide Harmin, Harmalin, Tetrahydroharmin sowie DMT als Verursacher des veränderten Bewusstseinszustands erkannt.
  • 1986 lässt sich Loren S. Miller die für die Herstellung von Ayahuasca benötigte Lianenart Banisteriopsis caapi patentieren (US-Patentnummer: US PP5,751 P). Hierzu en.wikipedia:
Ayahuasca has also stirred debate regarding intellectual property protection of traditional knowledge.[54] In 1986 the US Patent and Trademarks Office allowed the granting of a patent on the ayahuasca vine B. Caapi. It allowed this patent based on the assumption that ayahuasca's properties had not been previously described in writing. Several public interest groups, including the Coordinating Body of Indigenous Organizations of the Amazon Basin (COICA) and the Coalition for Amazonian Peoples and Their Environment (Amazon Coalition) objected. In 1999 they brought a legal challenge to this patent which had granted a private US citizen "ownership" of the knowledge of a plant that is well-known and sacred to many indigenous peoples of the Amazon, and used by them in religious and healing ceremonies. - Later that year the PTO issued a decision rejecting the patent, on the basis that the petitioners' arguments that the plant was not "distinctive or novel" were valid. However, the decision did not acknowledge the argument that the plant's religious or cultural values prohibited a patent. In 2001, after an appeal by the patent holder, the US Patent Office reinstated the patent. The law at the time did not allow a third party such as COICA to participate in that part of the reexamination process. The patent, held by US entrepreneur Loren Miller, expired in 2003.
  • Konvention über psychotrope Substanzen: Weder die Pflanzen, welche zu Ayahuasca verarbeitet werden (Psychotria viridis, Banisteriopsis caapi, etc.), noch das Getränk selber, unterliegen der Konvention über psychotrope Substanzen von 1971. Eine Auffassung, die vom United Nations International Narcotics Control Board geteilt wird. Die jeweilige nationale Rechtsprechung hingegen kann unterschiedlicher Auffassung sein.
  • Deutschland: Der Wirkstoff DMT ist in der Bundesrepublik Deutschland aufgrund seiner Aufführung in der Anlage 1 BtMG ein nicht verkehrsfähiges Betäubungsmittel.
  • Schweiz: Die in Ayahuasca enthaltene Chemikalie N,N-Dimethyltryptamin ist im Verzeichnis d (verbotene Substanzen) des Anhangs 5 BetmVV-EDI (SR 812.121.11) aufgeführt und fällt somit gemäß Art. 3 Abs. 2 lit. d BetmKV (SR 812.121.1) unter das schweizerische Betäubungsmittelgesetz (SR 812.121). Das Obergericht des Kantons Zürich hat mit Beschluss vom 24. Januar 2014 die Rechtmäßigkeit der Einziehung und Vernichtung von Ayahuasca bestätigt (ZR 113 (2014) Nr. 7, S. 23ff.).


Legal status of Ayahuasca:

DMT has been made illegal in almost every country. The common botanical sources for it, however, are still legal pretty much everywhere. You can even freely purchase DMT containing plants from specialized ethnobotanical shops on the internet. β-carbolines on the other hand, are generally legal, including most of its ethnobotanically common plant sources (such as syrian rue and the vine ayahuasca). In Canada harmaline is a Schedule lll drug (Note: Canadian schedules are very different than U.S. schedules), and in France all plants used for making ayahuasca are illegal.

There have been several raids and courtcases in the history of ayahuasca. Ayahuasca plants and bottles containing ayahuasca have been confiscated from ayahuasca church members repeatedly by various authorities. The UDV has recently had a courtcase in the USA and the conclusion of the judge was that there are no problems with the UDV using ayahuasca as a religious sacrament. The Dutch Santo Daime church has been involved in a courtcase between 1999 and 2001 with a similar outcome. What it comes down to is that Santo Daime, UDV and Barquinha churches drinking ayahuasca frequently are condoned in most places. The legal status of DMT DMT was first synthesized in 1931 by British chemist Richard Manske and named "nigerine". In 1955 it was first discovered in a plant, Anadenanthera peregrina (yopo). In 1971 DMT becomes illegal in the U.S. with the passage of the 1971 Convention on Psychotropic Substances. From Wikipedia:

"This Convention is a UN treaty designed to control psychoactive drugs such as amphetamines, barbiturates, and psychedelics. During the 1960s, drug use increased greatly around the world, especially in Western nations. Inspired by psychedelic advocates such as Aldous Huxley and Timothy Leary, millions of people experimented with powerful hallucinogens, and drugs of all kinds became freely available.

Government authorities saw this as immoral and destructive to economic progress. The Single Convention on Narcotic Drugs of 1961 could not ban the many newly discovered psychotropics, since its scope was limited to drugs with cannabis, coca, and opium like effects. On February 21, 1971, a conference in Vienna signed a new Convention worded to include almost any conceivable mind-altering substance.

The Convention, which contains import and export restrictions and other rules aimed at limiting drug use to scientific and medical purposes, came into force on August 16, 1976. Today, 175 nations are Parties to the treaty. Many laws have been passed to implement the Convention, including the U.S. Psychotropic Substances Act, the UK Misuse of Drugs Act 1971, and the Canadian Controlled Drugs and Substances Act. Like the treaty itself, these statutes usually divide drugs into several classes or Schedules."

Nowadays DMT is classified in the United States as a Schedule I drug and in Canada as a Schedule III drug. In France it is classified as a stupéfiant, along with all the plant sources for DMT. In the United Kingdom it's a Class A drug.

Rechtlicher Status im Überblick

Andrea Blätter: Rezension zu Beatriz Caiuby Labate, Henrik Jungaberle. the Internationalization of Ayahuasca. LIT Verlag Münster, 2011, in: neip.. (als pdf auffindbar)

Brasilien

Labate & Feeney (2012):

Over the past 20 years the Brazilian ayahuasca religions have established a global presence, with congregations in the USA, Canada, Japan, South Africa, Australia, and throughout Europe and Latin America. As a result, many nations are faced with the predicament of balancing the interests of these religious minorities with the international “war on drugs.” The regulatory process applied in Brazil exemplifies a progressive approach, one which considered issues of anthropology and involved representatives of ayahuasca religions, and which provided a degree of deference to the principle of religious liberty. The Brazilian process has influenced judicial and administrative decisions internationally, and stands as a model worthy of further consideration.

https://books.google.de/books?id=IxEYBgAAQBAJ&pg=PA247&lpg=PA247&dq=Vegetal+Rechtsprechung&source=bl&ots=XC-QgU1g7n&sig=Ps6vFActg17-fPmRIGnGJcRKOxo&hl=en&sa=X&ei=39iFVbj8MoqfygOsvIO4Ag&ved=0CEAQ6AEwBQ#v=onepage&q=Vegetal%20Rechtsprechung&f=false

Basile, Multikulturelle Gesellschaft und Strafrecht ...

Em janeiro de 2010 o governo brasileiro formalizou legalmente o uso religioso do chá ayahuasca, vetando o comércio e propagandas do mesmo, que só poderá ser utilizado com fins religiosos e não lucrativos, com a criação de um cadastro facultativo para as entidades que o utilizam. A bebida chegou a ser proibida no país em 1985, sendo liberada dois anos depois, e ocorreu uma nova tentativa de proibição nos anos 1990. Atualmente não há impedimento para o uso do chá em cerimônias religiosas, porém não existiam orientações para o seu uso em conformidade com o direito.14

Deutschland

Jörg auf dem Hövel (2005) berichtet in Telepolis:

In Deutschland herrscht zur Zeit eine - aus Sicht Hans trügerische - Ruhe. Bei ihm fand 1999 das Bundeskriminalamt 30 Liter des psychoaktiven Sakraments, Anklage ist aber nie erhoben worden. Für Hans ein unbefriedigender Zustand, er will den Fall durch die Instanzen bis zum Europäischen Gerichtshof für Menschenrechte tragen. Er und einige seiner Glaubensbrüder befinden sich im Exil in den Niederlanden.

http://www.welt.de/print-wams/article104840/Im-Drogenrausch-zu-Gott.html Die Welt, 2003, über Religionsfreiheit vs. Prohibition

http://drugscouts.de/en/node/23276

DMT ist im bundesdeutschen Betäubungsmittelgesetz (BtMG) in Anlage 1 aufgeführt, als "nicht verkehrsfähiges Betäubungsmittel". Besitz, Erwerb und Handel der dort aufgeführten Substanzen sind strafbar. - Welche Strafe Dich erwartet, hängt u.a. von der Menge des enthaltenen DMTs ab, von den Begleitumständen der Einfuhr und davon, ob Dir eine Absicht zum Handel damit nachgewiesen werden kann. Auch gibt es beim Strafmaß für Betäubungsmitteldelikte starke regionale Unterschiede. Genaueres zu der in Deinem Bungesland üblichen Rechtsprechung kannst du am besten einen Anwalt / eine Anwältin fragen.

http://www.remid.de/blog/2015/02/religionsrecht-und-religionspolitik-im-umgang-mit-neuen-religioesen-bewegungen/

Frankreich

in France it is classified as a stupéfiant, along with all the plant sources for DMT.

Großbritannien

  • Walsh (2014) analyzes the somewhat hazy legal status of ayahuasca in England through a consideration of relevant international provisions, domestic legislation and case law, drawing parallels with other psychedelic substances. The central issue is that whilst DMT is scheduled as a Class A drug under the Misuse of Drugs Act 1971, the plants that are combined to constitute ayahuasca are not. It also explores whether prosecutions for drinking ayahuasca could be considered to be a breach of human rights: namely, the rights to religious freedom, to self-medicate, and to freedom of thought, also known as cognitive liberty. These rights are ostensibly protected under the European Convention on Human Rights through the Article 8 right to privacy and the Article 9 right to freedom of thought, conscience and religion.

Niederlande

Österreich

Ayahuasca legal in Österreich?, in: Gute Frage:

Liebe community, dies ist keine gewöhnliche Frage und ich würde mich sehr freuen, wenn ich eine oder mehrere aufschlussreiche Antworten von Experten oder Leuten die bereits Erfahrungen mit dieser Materie gemacht haben, bekommen würde.

Ich habe vor, Anfang nächsten Jahres eine Ayahuasca-Reinigungszeremonie in Österreich anzutreten. Die entsprechende Website sieht sehr seriös aus und auch die angegeben Informationen scheinen mir durch und durch glaubhaft zu sein.

Da das Ayahuasca aber den Hauptwirkstoff DMT beinhaltet, der in so gut wie allen europäischen Ländern verboten worden ist, frage ich mich nun, ob das ganze denn seine rechtliche Richtigkeit hat? Ist das Zubereiten und die Verabreichung/Einnahme eines DMT-beinhaltendes Ayahuasa-Gebräu in Österreich legal?

Hey. wenn du den Sichersten Weg gehen willst, dann musst du an Zeremonien von Ayahuasca-Kirchen teilnehmen, welche als eine Religionsgemeinschaft gelten und eine Berechtigung haben, weil der Tee ja wichtiger Bestandteil ihrer Religion ist. Z.B santo daime, oder União d

o Vegetal. Soweit ich weiß geht das in Europa aber bisher nur in den Niederlanden. Ansonsten ist es so wie du schon sagst: Der Wirkstoff ist illegal, daher sind alle Zeremonien offiziell illegal. Also aufpassen, nicht zu viel Erzählen und alles in dem Bereich halten von: Wir gehen auf ein schamanisches Seminar, trinken einen schamanischen Tee, machen da schamanische Arbeit. So bleibt es harmlos und regt sich auch niemand auf.

Spanien

Ein spanisches Gericht entschied Ende 2000 zu Gunsten von Santo Daime: das Grundrecht auf freie Religionsausübung habe Vorrang vor dem internationalen Verbot des Rauschmittels, zumal Ayahuasca nicht süchtig mache. Ein "Sieg im großen Krieg" gegen jene, die die "Pflanzen der Kraft" verbieten wollen.

USA

http://www.singingtotheplants.com/2008/01/ayahuasca-in-supreme-court/

Weblinks und Literatur

In September 2014, approximately 650 people from over 60 different countries attended the World Ayahuasca Conference in Santa Eulària des Riu, Ibiza, Spain. At this conference, a group of 40 scientific, legal, and public policy experts met to discuss how ayahuasca drinking practices can be better understood, respected and protected as international interest in the brew spreads in the 21st century. The conference formed an Expert Committee for the Regularization of Psychoactive Ethnobotanicals. The following is the consensus declaration of this group: a call for governments to work towards creating a constructive legal and human rights-based foundation for ayahuasca drinking.



  • Adelaars, Arno; Christian Rätsch, Claudia Müller-Ebeling: Ayahuasca - Rituale, Zaubertränke und visionäre Kunst aus Amazonien, 2006. ISBN 978-3038002703
  • Balzer, Carsten: Wege zum Heil, die Barquinha. Eine ethnologische Studie zu Transformation und Heilung in den Ayahuasca-Ritualen einer brasilianischen Religion, 2003, ISBN 3-88559-083-2
  • Balzer, Carsten (1999). Santo Daime in Deutschland: Eine verbotene Frucht aus Brasilien. Zeitschriftfür Religionswissenschaft, 7, 49-79.
  • Beyer, Stephan V.: Singing to the Plants: A Guide to Mestizo Shamanism in the Upper Amazon, University of New Mexico Press, 2009, ISBN 978-0826347299


  • Davis, Wade: One River
  • Derix, Govert: Ayahuasca, eine Kritik der psychedelischen Vernunft. Philosophisches Abenteuer am Amazonas. Solothurn. Nachtschattenverlag. 2004
  • Govert Derix: Ayahuasca, eine Kritik der psychedelischen Vernunft. Philosophisches Abenteuer am Amazonas, 2004, Nachtschatten-Verlag, ISBN 3-03788-127-5
  • Harvey, Sarah: Ayahuasca vor Gericht, in: Kai Funkschmidt (ed.): Mit welchem Recht? Europäisches Religionsrecht im Umgang mit neuen religiösen Bewegungen, EZW Texte 234, Berlin 2014: 94-101.
  • Jungaberle, Interview über Ayahuasca 2011

The book is a bout use and regulation of traditional drugs such as peyote, ayahuasca, coca leaf, cannabis, khat and Salvia divinorum. The collection analyzes how some of these psychoactive plants have been progressively incorporated and regulated in developed Western societies by both national legislation and by the United Nations Drug Conventions. It focuses mainly, but not only, on the debates in court cases around the world involving the claim of religious use and the legal definitions of “religion.” It further touches upon issues of human rights and cognitive liberty as they relate to the consumption of drugs. While this collection emphasizes certain uses of psychoactive substances in different cultures and historical periods, it is also useful for thinking about the consumption of drugs in general in contemporary societies. The cultural and informal controls discussed here represent alternatives to the current merely prohibitionist policies, which are linked to the spread of illicit and violent markets. By addressing the disputes involved in the regulation of traditional drug use, this volume reflects on notions such as origin, place, authenticity, and tradition, thereby relating drug policy to broader social science debates

  • Labate, B.C. & E. MacRae (eds.), Ayahuasca, Ritual and Religion in Brazil, Equinox, Londra – Oakville 2010.
  • Metzner, Ralph (Hrsg.): Ayahuasca - Hallucinogens, Consciousness, and the Spirit of Nature. Thunder's Mouth Press, 1999. ISBN 1-56025-160-3
  • Meyerratken, Ulrich & Nathalie Salem: Daime - Brasiliens Kult der heilenden Kraftpflanzen. München, Droemer Knaur 1998. ISBN 3-426-76165-3
  • Narby, Jeremy: Die kosmische Schlange, 2001, ISBN 3-608-93518-5 - Ein Bericht eines Anthropologen, der unter anderem die Erfahrungen mit dieser Pflanze beschreibt.
  • Ott, Jonathan: Ayahuasca-Analoge - Pangaeische Entheogene, 1994, Edition RauschKunde, ISBN 3-930442-08-6 - Jonathan Ott beschreibt die Entdeckung unterschiedlicher Ayahuasca-Rezepte verschiedener Gruppen südamerikanischer Indios als „eine der anspruchsvollsten pharmakologischen Entdeckungen der Vorzeit“.
  • Shoemaker, Alan: Ayahuasca Medicine: The Shamanic World of Amazonian Sacred Plant Healing. Park Street Press 2014. ISBN 978-1620551936

Andrea Blätter: Rezension zu Beatriz Caiuby Labate, Henrik Jungaberle. the Internationalization of Ayahuasca. LIT Verlag Münster, 2011, in: neip.. (als pdf auffindbar) Beatriz Caiuby Labate & Clancy Cavnar [Hrsg.]: The Therapeutic Use of Ayahuasca. Springer, 2014. ISBN 978-3-642-40425-2 [Print]; ISBN 978-3-642-40426-9 [eBook] Alan Shoemaker: Ayahuasca Medicine: The Shamanic World of Amazonian Sacred Plant Healing. Park Street Press 2014. ISBN 978-1620551936 Stephan V. Beyer: Singing to the Plants: A Guide to Mestizo Shamanism in the Upper Amazon, University of New Mexico Press, 2009, ISBN 978-0826347299 Arno Adelaars, Christian Rätsch, Claudia Müller-Ebeling: Ayahuasca - Rituale, Zaubertränke und visionäre Kunst aus Amazonien, 2006. ISBN 978-3038002703 Labate, B. C. and E. MacRae, Eds. (2010). Ayahuasca, Ritual and Religion in Brazil. Brisbane, University of Queensland Press. Jonathan Ott: Ayahuasca-Analoge - Pangaeische Entheogene, 1994, Edition RauschKunde, ISBN 3-930442-08-6 - Jonathan Ott beschreibt die Entdeckung unterschiedlicher Ayahuasca-Rezepte verschiedener Gruppen südamerikanischer Indios als „eine der anspruchsvollsten pharmakologischen Entdeckungen der Vorzeit“. Carsten Balzer: Wege zum Heil, die Barquinha. Eine ethnologische Studie zu Transformation und Heilung in den Ayahuasca-Ritualen einer brasilianischen Religion, 2003, ISBN 3-88559-083-2 Derix, Govert: Ayahuasca, eine Kritik der psychedelischen Vernunft. Philosophisches Abenteuer am Amazonas. Solothurn. Nachtschattenverlag. 2004 Jeremy Narby: Die kosmische Schlange, 2001, ISBN 3-608-93518-5 - Ein Bericht eines Anthropologen, der unter anderem die Erfahrungen mit dieser Pflanze beschreibt. Ulrich Meyerratken, Nathalie Salem: Daime - Brasiliens Kult der heilenden Kraftpflanzen. München, Droemer Knaur 1998. ISBN 3-426-76165-3 Ralph Metzner, PhD (Hrsg.): Ayahuasca - Hallucinogens, Consciousness, and the Spirit of Nature. Thunder's Mouth Press, 1999. ISBN 1-56025-160-3 Govert Derix: Ayahuasca, eine Kritik der psychedelischen Vernunft. Philosophisches Abenteuer am Amazonas, 2004, Nachtschatten-Verlag, ISBN 3-03788-127-5 - Derix trank Ayahuasca erstmals 1990, reiste in entlegene Gebiete des brasilianischen Urwalds und interviewte viele Ayahuasqueiros, Meister und Schüler. https://www.google.de/search?q=psychotria+viridis+legal+status&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=SfGCVeCmKcKfyAOMoIG4BA

Video

Documentary follows several westerners as they undergo five Ayahuasca ceremonies and experience the gamut of emotions - from utter fear to outright ecstasy. It also explores the shamans who work with the medicine as well as all the key elements of an Ayahuasca ceremony. The film also tells the story of Hamilton Souther, who earlier in life had no belief of and in spirit. After having a spiritual awakening, Hamilton is led to the Amazon where he apprentices as an Ayahuascero, or person who practices medicine with Ayahuasca. Hamilton and Maestro Don Alberto (an indigenous master shaman for over thirty years that practices with Hamilton) take us through the ceremonies and explain the meaning behind them.