Nach Morris (1999) geht Transformative Justice über Restorative Justice hinaus, weil sie

  • Straftaten nicht nur als Verletzung von Menschen und Beziehungen ansieht, sondern auch als eine Gelegenheit für transformative Heilungsprozesse für alle (einschließlich der Gemeinschaft). Das befriedigt das Bedürfnis des Opfers, seinem Leiden Sinn zu verleihen.
  • den Grund des Konflikts nicht in der Straftat selbst sieht, sondern weit im Vorfeld bei den Ursachen der Kriminalität. Die Aufarbeitung beginnt beim Opfer und beim Täter, aber sie geht weit darüber hinaus.

"conflict transformation is rooted in radical social movements and activism dedicated to social justice. This includes activism against prisons, the death penalty, and other retributive and punitive methods. Transformation is larger than two individuals, stressing that all are connected in a complex relationship of oppressors and oppressed, only able to become free if we address and challenge all systems of domination and violations toward the individual. Transformation is not about destroying and building anew and a win-lose resolution such as a revolution (Skocpol, 1995; Tilly, 1978), but demands everyone in the world, systems, and structures to change as well" (Nocella 2011).

Literatur

  • Morris, Ruth (1999) Why Transformative Justice? Toronto: Rittenhouse.
  • Nocella II, Anthony J. (2011) An Overview of the History and Theory of Transformative Justice. Peace and Conflict Review Volume 6 Issue 1: 1-10.