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Der afrikanische Staat '''Ruanda''', mit 11 Millionen Einwohnern auf ca. 26.000 qkm (entsprechend Rheinland-Pfalz plus Saarland) das Land mit der höchsten Bevölkerungsdichte des Kontinents, war 1994 Schauplatz eines von der Weltöffentlichkeit passiv miterlebten Genozids, bei dem binnen weniger Monate rund 800.000 Menschen umgebracht wurden. Zur Aufarbeitung des Geschehens wurde der [http://de.wikipedia.org/wiki/Internationaler_Strafgerichtshof_f%C3%BCr_Ruanda Internationale Strafgerichtshof für Ruanda] in Arusha (Tansania) eingerichtet. In Ruanda selbst spielt die [[Gacaca]]-Justiz ein erhebliche Rolle.  
Der afrikanische Staat '''Ruanda''', mit 11 Millionen Einwohnern auf ca. 26.000 qkm (entsprechend Rheinland-Pfalz plus Saarland) das Land mit der höchsten Bevölkerungsdichte des Kontinents, war 1994 Schauplatz eines von der Weltöffentlichkeit passiv miterlebten Genozids, bei dem binnen weniger Monate 800.000 (oder bis zu einer Million) Menschen umgebracht wurden. Zur Aufarbeitung des Geschehens wurde der [http://de.wikipedia.org/wiki/Internationaler_Strafgerichtshof_f%C3%BCr_Ruanda Internationale Strafgerichtshof für Ruanda] in Arusha (Tansania) eingerichtet. In Ruanda selbst spielt die [[Gacaca]]-Justiz ein erhebliche Rolle.  


Ruanda wird von den Tutsi (Viehzüchtertradition), den Hutu (Ackerbautradition) und den zu den Pygmäenethnien gezählten Batwa (Jäger- und Sammlertradition; Töpfer) bewohnt. Am stärksten benachteiligt ist traditionell die kleine Gruppe der Batwa: während im Landesdurchschnitt knapp 60% der Haushalte über genügend Land zur Selbstversorgung verfügen (0,7 ha), ist dies bei den Batwa nur bei 1,5% der Fall. Bis 1959 und seit 1994 besteht die gesellschaftlich und politisch maßgebliche Schicht zum größten Teil aus Angehörigen der Tutsi, zu denen auch der seit 1994 amtierende Präsident Paul Kagame gehört. Seit 1994 wird das Land autokratisch regiert. Die Pressefreiheit ist eingeschränkt: "Erst 2011 wurden laut der Organisation Reporter ohne Grenzen zwei ruandische Journalistinnen zu langen Freiheitsstrafen verurteilt, weil sie den Präsidenten kritisiert hatten. Wer dort eine Zeitung oder einen Sender gründen will, muss hohe Gebühren entrichten, 41.000 Euro sind es für eine neue Zeitung - auch ein Weg, die Medienvielfalt einzuschränken. Und so zählt Reporter ohne Grenzen Kagame zu den Feinden der Pressefreiheit. Sein Land steht auf der Liste der 178 Länder, die am meisten Pressefreiheit gewährleisten, nur auf Platz 169" (Raab 2011). Die Regierung proklamiert den Vorrang der ruandischen Identität vor der ethnischen Zugehörigkeit und den Vorrang der wirtschaftlichen Entwicklung vor der Demokratie. Meinungsfreiheit und Recht der Opposition sind stark eingeschränkt.
Ruanda wird von den Tutsi (Viehzüchtertradition), den Hutu (Ackerbautradition) und den zu den Pygmäenethnien gezählten Batwa (Jäger- und Sammlertradition; Töpfer) bewohnt. Am stärksten benachteiligt ist traditionell die kleine Gruppe der Batwa: während im Landesdurchschnitt knapp 60% der Haushalte über genügend Land zur Selbstversorgung verfügen (0,7 ha), ist dies bei den Batwa nur bei 1,5% der Fall. Bis 1959 und seit 1994 besteht die gesellschaftlich und politisch maßgebliche Schicht zum größten Teil aus Angehörigen der Tutsi, zu denen auch der seit 1994 amtierende Präsident Paul Kagame gehört. Seit 1994 wird das Land autokratisch regiert. Die Pressefreiheit ist eingeschränkt: "Erst 2011 wurden laut der Organisation Reporter ohne Grenzen zwei ruandische Journalistinnen zu langen Freiheitsstrafen verurteilt, weil sie den Präsidenten kritisiert hatten. Wer dort eine Zeitung oder einen Sender gründen will, muss hohe Gebühren entrichten, 41.000 Euro sind es für eine neue Zeitung - auch ein Weg, die Medienvielfalt einzuschränken. Und so zählt Reporter ohne Grenzen Kagame zu den Feinden der Pressefreiheit. Sein Land steht auf der Liste der 178 Länder, die am meisten Pressefreiheit gewährleisten, nur auf Platz 169" (Raab 2011). Die Regierung proklamiert den Vorrang der ruandischen Identität vor der ethnischen Zugehörigkeit und den Vorrang der wirtschaftlichen Entwicklung vor der Demokratie. Meinungsfreiheit und Recht der Opposition sind stark eingeschränkt.
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The Berlin Conference of 1884 assigned the territory to Germany, but with the boundaries not precisely defined. When explorer Gustav Adolf von Götzen explored the country in 1894, he discovered that the Kingdom of Rwanda included a fertile region to the east of Lake Kivu. Germany wanted this region, but it was also claimed by Leopold II as part of the Belgian Congo. To justify its claim, Germany began a policy of ruling through the Rwandan monarchy, and supporting Tutsi chiefs around the country; this system had the added benefit of enabling colonisation with small European troop numbers. Yuhi V Musinga, who emerged as king following a succession crisis caused by death of his father Rwabugiri, and had also endured fighting with Belgian troops, welcomed the Germans and used them to strengthen his rule. German rule thus allowed Rwabugiri's centralistion policy to continue, while the rift between Tutsi and Hutu grew wider.
The Berlin Conference of 1884 assigned the territory to Germany, but with the boundaries not precisely defined. When explorer Gustav Adolf von Götzen explored the country in 1894, he discovered that the Kingdom of Rwanda included a fertile region to the east of Lake Kivu. Germany wanted this region, but it was also claimed by Leopold II as part of the Belgian Congo. To justify its claim, Germany began a policy of ruling through the Rwandan monarchy, and supporting Tutsi chiefs around the country; this system had the added benefit of enabling colonisation with small European troop numbers. Yuhi V Musinga, who emerged as king following a succession crisis caused by death of his father Rwabugiri, and had also endured fighting with Belgian troops, welcomed the Germans and used them to strengthen his rule. German rule thus allowed Rwabugiri's centralistion policy to continue, while the rift between Tutsi and Hutu grew wider.
Belgian forces took control of Rwanda and Burundi during World War I, and the country was formally passed to Belgian control by a League of Nations mandate in 1919. Belgium initially continued the German style of governing through the monarchy, but from 1926 began a policy of more direct colonial rule. The reforms included simplifying the complex chieftaincy system so that one chief, usually a Tutsi, controlled all aspects of rule for a local area rather than the previous three, who were typically split between Tutsi and Hutu. Belgian reforms also extended uburetwa to apply to individuals rather than whole communities, and spread it to regions not previously covered by the system. Simultaneously, the Tutsi chiefs began a process of land reform, with Belgian support. Grazing areas traditionally under the control of Hutu collectives were seized by Tutsi and privatised, with minimal compensation.
Belgian forces took control of Rwanda and Burundi during World War I, and the country was formally passed to Belgian control by a League of Nations mandate in 1919. Belgium initially continued the German style of governing through the monarchy, but from 1926 began a policy of more direct colonial rule. The reforms included simplifying the complex chieftaincy system so that one chief, usually a Tutsi, controlled all aspects of rule for a local area rather than the previous three, who were typically split between Tutsi and Hutu. Belgian reforms also extended uburetwa to apply to individuals rather than whole communities, and spread it to regions not previously covered by the system. Simultaneously, the Tutsi chiefs began a process of land reform, with Belgian support. Grazing areas traditionally under the control of Hutu collectives were seized by Tutsi and privatised, with minimal compensation.
From the late 1920s, the Catholic Church became increasingly important in Rwanda. The Belgian government encouraged this, as the priests knew the country well and made administration easier. A large number of Rwandans, including elite Tutsi, became Catholics, as this was increasingly a prerequisite for social advancement. King Musinga refused to convert, and in 1931 was deposed by the Belgian administration; his eldest son, Mutara III Rudahigwa, succeeded him and eventually became the country's first Christian king. In the 1930s, the Belgians introduced large-scale projects in education, health, public works, and agricultural supervision, including new crops and improved agricultural techniques to try to reduce the incidence of famine. The country had been modernised but Tutsi supremacy remained, leaving the Hutu disenfranchised and subject to large scale forced labour.[32] In 1935, Belgium introduced identity cards labelling each individual as either Tutsi, Hutu, Twa or Naturalised. While it had previously been possible for particularly wealthy Hutu to become honorary Tutsi, the identity cards prevented any further movement between the classes.
From the late 1920s, the Catholic Church became increasingly important in Rwanda. The Belgian government encouraged this, as the priests knew the country well and made administration easier. A large number of Rwandans, including elite Tutsi, became Catholics, as this was increasingly a prerequisite for social advancement. King Musinga refused to convert, and in 1931 was deposed by the Belgian administration; his eldest son, Mutara III Rudahigwa, succeeded him and eventually became the country's first Christian king. In the 1930s, the Belgians introduced large-scale projects in education, health, public works, and agricultural supervision, including new crops and improved agricultural techniques to try to reduce the incidence of famine. The country had been modernised but Tutsi supremacy remained, leaving the Hutu disenfranchised and subject to large scale forced labour. In 1935, Belgium introduced identity cards labelling each individual as either Tutsi, Hutu, Twa or Naturalised. While it had previously been possible for particularly wealthy Hutu to become honorary Tutsi, the identity cards prevented any further movement between the classes.
Belgium continued to rule Rwanda as a UN Trust Territory after World War II, with a mandate to oversee independence.The economic landscape had changed considerably during the war, including growth of the cash economy[36] and economic opportunities in neighbouring countries, for example demand for labourers in the Congolese mines of Katanga, and in the coffee and sugar plantations of Uganda. Simultaneously, there was a shift in the sympathies of the Catholic Church. Prominent figures in the early Rwandan church such as Léon-Paul Classe, who were from a wealthy and conservative background, were replaced by younger clergy of working-class origin, with a greater proportion of Flemish rather than French speaking Belgians, who sympathised with the plight of the Hutu. The economic conditions, and seminarial education provided by the church allowed the Hutu a social mobility not previously possible, which in turn led to the development of an elite group of Hutu leaders and intellectuals. This elite, consisting of Hutu derived from the precolonial Kingdom of Rwanda, was joined by prominent citizens of kingdoms acquired during colonialism, including the Kiga people.
Belgium continued to rule Rwanda as a UN Trust Territory after World War II, with a mandate to oversee independence.The economic landscape had changed considerably during the war, including growth of the cash economy[36] and economic opportunities in neighbouring countries, for example demand for labourers in the Congolese mines of Katanga, and in the coffee and sugar plantations of Uganda. Simultaneously, there was a shift in the sympathies of the Catholic Church. Prominent figures in the early Rwandan church such as Léon-Paul Classe, who were from a wealthy and conservative background, were replaced by younger clergy of working-class origin, with a greater proportion of Flemish rather than French speaking Belgians, who sympathised with the plight of the Hutu. The economic conditions, and seminarial education provided by the church allowed the Hutu a social mobility not previously possible, which in turn led to the development of an elite group of Hutu leaders and intellectuals. This elite, consisting of Hutu derived from the precolonial Kingdom of Rwanda, was joined by prominent citizens of kingdoms acquired during colonialism, including the Kiga people.
The most prominent figure in the movement was Grégoire Kayibanda. Like most of the Hutu counter-elite, Kayibanda had trained for the priesthood at Nyakibanda seminary, although he was never ordained. On completion of his education in 1948 he became a primary school teacher, and from 1952 edited Catholic magazine L'Ami, taking over from Alexis Kagame. In the late 1950s, Kayibanda sat on the board of the Travail, Fidélité, Progrès (TRAFIPRO) food cooperative, edited the pro-Hutu Catholic magazine Kinyamateka, and founded the Mouvement Social Muhutu (MSM), which later became the Parti du Mouvement de l'Emancipation Hutu (PARMEHUTU). The second major figure in the Hutu elite was Joseph Gitera, whose base was in the south of the country. He was also an ex-seminarian, and founder of the Association pour la Promotion Sociale de la Masse (APROSOMA) party. Religious historians Ian and Jane Linden described Gitera as "more passionate and perhaps compassionate" than Kayibanda and other Hutu ex-seminarians, but also described him as "often erratic and sometimes fanatical".
The most prominent figure in the movement was Grégoire Kayibanda. Like most of the Hutu counter-elite, Kayibanda had trained for the priesthood at Nyakibanda seminary, although he was never ordained. On completion of his education in 1948 he became a primary school teacher, and from 1952 edited Catholic magazine L'Ami, taking over from Alexis Kagame. In the late 1950s, Kayibanda sat on the board of the Travail, Fidélité, Progrès (TRAFIPRO) food cooperative, edited the pro-Hutu Catholic magazine Kinyamateka, and founded the Mouvement Social Muhutu (MSM), which later became the Parti du Mouvement de l'Emancipation Hutu (PARMEHUTU). The second major figure in the Hutu elite was Joseph Gitera, whose base was in the south of the country. He was also an ex-seminarian, and founder of the Association pour la Promotion Sociale de la Masse (APROSOMA) party. Religious historians Ian and Jane Linden described Gitera as "more passionate and perhaps compassionate" than Kayibanda and other Hutu ex-seminarians, but also described him as "often erratic and sometimes fanatical".
The monarchy and prominent Tutsi, which had always assumed that power would be transferred to them on independence, sensed the growing influence of the Hutu and began to agitate for immediate independence. They formed their own party, the Union Nationale Rwandaise (UNAR), which was pro-monarchy and also anti-Belgian, a stance which earned them backing from the Communist bloc. In explaining the sudden surfacing of Hutu-Tutsi language in Rwanda’s
The monarchy and prominent Tutsi, which had always assumed that power would be transferred to them on independence, sensed the growing influence of the Hutu and began to agitate for immediate independence. They formed their own party, the Union Nationale Rwandaise (UNAR), which was pro-monarchy and also anti-Belgian, a stance which earned them backing from the Communist bloc
ecclesial and public discourse, Rwanda’s U.N.-mandated 1956 legislative elections
 
emerge as a retrospective turning point. Although Hutu candidates won
In explaining the sudden surfacing of Hutu-Tutsi language in Rwanda’s ecclesial and public discourse, '''Rwanda’s U.N.-mandated 1956 legislative elections emerge as a retrospective turning point'''. Although Hutu candidates won
two-thirds of the elected seats on Rwanda’s local subcouncils, very few were
two-thirds of the elected seats on Rwanda’s local subcouncils, very few were chosen to serve on the appointed higher councils. In fact, Tutsi elites continued to fill 81 percent of Rwanda’s territorial council seats, 57 percent of positions in the colonial administration, and thirty-one of the thirty-two seats on Rwanda’s national Superior Council. In particular, Tutsi members of Rwanda’s Abanyiginya and Abega clans—the two clans that had traditionally dominated Rwanda’s nobility—controlled 50 percent of Rwanda’s subchiefdoms and 80 percent of its chiefdoms (Rutayasire 2004, 47). Looking to accelerate the timetable for independence, Rwanda’s Tutsi-dominated Superior Council issued a postelection Mise au point (statement of views) in February 1957 that called for continued devolution of political power and denied the existence of political or social discrepancies between Hutu and Tutsi (Murego 1975, 754-757).
chosen to serve on the appointed higher councils. In fact, Tutsi elites continued
 
to fill 81 percent of Rwanda’s territorial council seats, 57 percent of positions
'''In response, nine Hutu intellectuals released the Bahutu Manifesto in March 1957I. This was the first document to label the Tutsi and Hutu as separate races, and called for the transfer of power from Tutsi to Hutu based on what it termed "statistical law".
in the colonial administration, and thirty-one of the thirty-two seats on
'''
Rwanda’s national Superior Council. In particular, Tutsi members of Rwanda’s
Abanyiginya and Abega clans—the two clans that had traditionally dominated
Rwanda’s nobility—controlled 50 percent of Rwanda’s subchiefdoms and 80
percent of its chiefdoms (Rutayasire 2004, 47). Looking to accelerate the
timetable for independence, Rwanda’s Tutsi-dominated Superior Council
issued a postelection Mise au point (statement of views) in February 1957 that
called for continued devolution of political power and denied the existence
of political or social discrepancies between Hutu and Tutsi (Murego 1975,
754-757).
In response, nine Hutu intellectuals released the Bahutu Manifesto in March
1957In 1957, a group of Hutu scholars wrote the "Bahutu Manifesto". This was the first document to label the Tutsi and Hutu as separate races, and called for the transfer of power from Tutsi to Hutu based on what it termed "statistical law".


Nach der allmählichen Einwanderung der Bantu sprechenden und Ackerbau betreibenden Hutu (um das Jahr 1000 n.Chr.) in das Gebiet des heutigen Ruanda, das damals nur von Batwa bewohnt war, kamen einige Jahrhunderte später die Tutsi, die Rinder züchteten und Eisen herstellen konnten. Die Waldgebiete, in denen die Batwa wohnten, wurden zugunsten des Ackerbaus der Hutus und der Viehzucht der Tutsi allmählich gerodet. Da Ruanda die arabischen und europäischen Sklavenjagden vermeiden konnte, war der Zuzug von Einwohnern beachtlich - zumal örtliche Machthaber aus der Größe ihrer Klientel weitere Macht und Einkommen ableiten konnten. Die Bevölkerung nahm allein zwischen den 1940er und 1980er Jahren von einer auf sieben Millionen zu. Während der Kolonialzeit (1895-1916: deutsche Kolonie; danach belgisches Treuhandgebiet) wurde Grundbesitz der örtlichen Machthaber aufgeteilt und seit den 1960er Jahren ermutigte die Regierungspolitik die Bauern, ihr Ackerland zu Lasten des Weidelandes, der Feuchtgebiete und Wälder auszudehnen. Die vorher entspannte Situation - zwischen den Tutsi und den Hutu hatten sich feudale Abhängigkeits- und Kooperationsstrukturen entwickelt, was auch zu einer gewissen Verwischung der ethnischen Grenzen geführt hatte - spitzte sich zu. Als Ruanda sich der Unabhängigkeit näherte, war die soziale Situation gespannt.
Nach der allmählichen Einwanderung der Bantu sprechenden und Ackerbau betreibenden Hutu (um das Jahr 1000 n.Chr.) in das Gebiet des heutigen Ruanda, das damals nur von Batwa bewohnt war, kamen einige Jahrhunderte später die Tutsi, die Rinder züchteten und Eisen herstellen konnten. Die Waldgebiete, in denen die Batwa wohnten, wurden zugunsten des Ackerbaus der Hutus und der Viehzucht der Tutsi allmählich gerodet. Da Ruanda die arabischen und europäischen Sklavenjagden vermeiden konnte, war der Zuzug von Einwohnern beachtlich - zumal örtliche Machthaber aus der Größe ihrer Klientel weitere Macht und Einkommen ableiten konnten. Die Bevölkerung nahm allein zwischen den 1940er und 1980er Jahren von einer auf sieben Millionen zu. Während der Kolonialzeit (1895-1916: deutsche Kolonie; danach belgisches Treuhandgebiet) wurde Grundbesitz der örtlichen Machthaber aufgeteilt und seit den 1960er Jahren ermutigte die Regierungspolitik die Bauern, ihr Ackerland zu Lasten des Weidelandes, der Feuchtgebiete und Wälder auszudehnen. Die vorher entspannte Situation - zwischen den Tutsi und den Hutu hatten sich feudale Abhängigkeits- und Kooperationsstrukturen entwickelt, was auch zu einer gewissen Verwischung der ethnischen Grenzen geführt hatte - spitzte sich zu. Als Ruanda sich der Unabhängigkeit näherte, war die soziale Situation gespannt.
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Im sogenannten ersten ruandischen Genozid (1959-1961) wurden rund 100.000 Tutsi umgebracht. Die Hutu-Revolution resultierte in der Flucht des Tutsi-Königs und 200.000 weiterer Tutsi nach Burundi. Im Januar 1961 wurde die Republik Ruanda ausgerufen. Im September gewann die von den Hutu dominierte Parmehutu Partei die Wahlen. Formell unabhängig wurde Ruanda am 1.07.1962. Die Parmehutu Partei nannte sich nunmehr Mouvement Démocratique Républicain (MDR, Democratic Republican Movement) und hielt sich unter ihrem Vorsitzenden Grégoire Kayibanda bis 1973 an der Macht. 1963 begannen Tutsi nach Ruanda zurückzukehren. Die Regierung befürchtete einen bewaffneten Aufstand der Tutsi und unternahm entsprechend repressive Maßnahmen. In der folgenden Dekade kam es dann zu größeren Auseinandersetzungen. Am 05.07.1973 riss der Verteidigungsminister General Juvénal Habyarimana in einem unblutigen Coup die Macht an sich. Habyarimana, ein Hutu aus dem wohlhabenderen nördlichen Ruanda, warf Kayibanda die bevorzugte Behandlung der südlichen Hutu vor und gründete mit dem Mouvement Républicain National pour la Démocratie (MRND, National Republican Movement for Development) eine neue Partei.
Im sogenannten ersten ruandischen Genozid (1959-1961) wurden rund 100.000 Tutsi umgebracht. Die Hutu-Revolution resultierte in der Flucht des Tutsi-Königs und 200.000 weiterer Tutsi nach Burundi. Im Januar 1961 wurde die Republik Ruanda ausgerufen. Im September gewann die von den Hutu dominierte Parmehutu Partei die Wahlen. Formell unabhängig wurde Ruanda am 1.07.1962. Die Parmehutu Partei nannte sich nunmehr Mouvement Démocratique Républicain (MDR, Democratic Republican Movement) und hielt sich unter ihrem Vorsitzenden Grégoire Kayibanda bis 1973 an der Macht. 1963 begannen Tutsi nach Ruanda zurückzukehren. Die Regierung befürchtete einen bewaffneten Aufstand der Tutsi und unternahm entsprechend repressive Maßnahmen. In der folgenden Dekade kam es dann zu größeren Auseinandersetzungen. Am 05.07.1973 riss der Verteidigungsminister General Juvénal Habyarimana in einem unblutigen Coup die Macht an sich. Habyarimana, ein Hutu aus dem wohlhabenderen nördlichen Ruanda, warf Kayibanda die bevorzugte Behandlung der südlichen Hutu vor und gründete mit dem Mouvement Républicain National pour la Démocratie (MRND, National Republican Movement for Development) eine neue Partei.
In 1988, the
Catholic monthly newspaper Kinyamatekhae lped inspire the emergence
of a free press by speaking out openly about the enrichment of public
officials and exposing the serious economic problems in the country,
including a famine in the south. The many new newspapers and
journals that appeared in the next several years helped channel public
discontent with the regime into calls for democratic reform. The democratic
movement in Rwanda was never more than a loose congeries of
journalists, civil society activists, politicians from the former Kayibanda
regime, and others frustrated at the continuation of authoritarian rule,
but, by early 1990, a range of groups and individuals, many of them
176
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ChurchP oliticsa nd the Genocidein Rwanda 177
affiliated with the churches, were calling for respect for civil rights, the
legalization of opposition parties, and free and fair elections. Many
Tutsi joined in this protest, because of frustration over their continued
political exclusion, as did southern Hutu, who objected to the domination
of the government and military by


1990 halfen belgische Truppen und afrikanische Nachbarstaaten bei der Niederwerfung eines Aufstandsversuchs durch exilierte Tutsi in Uganda. Rund 2.000 Tutsi starben, bevor der Front Patriotique Rwandais (FPR, Rwandan Patriotic Front) und die ruandische Regierung einen Waffenstillstand erreichten. 1991 führte eine neue Verfassung eine Mehrparteien-Demokratie in Ruanda ein. Im August 1993 kam es zu einem Friedensvertrag mit der FPR und Wahlen wurden für 1995 vorgesehen. Es kam jedoch zu Verzögerungen.
1990 halfen belgische Truppen und afrikanische Nachbarstaaten bei der Niederwerfung eines Aufstandsversuchs durch exilierte Tutsi in Uganda. Rund 2.000 Tutsi starben, bevor der Front Patriotique Rwandais (FPR, Rwandan Patriotic Front) und die ruandische Regierung einen Waffenstillstand erreichten. 1991 führte eine neue Verfassung eine Mehrparteien-Demokratie in Ruanda ein. Im August 1993 kam es zu einem Friedensvertrag mit der FPR und Wahlen wurden für 1995 vorgesehen. Es kam jedoch zu Verzögerungen.
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Der Genozid in Ruanda (1994) überraschte die Welt, weil "man" geglaubt hatte, dass nach 1945 kein Genozid mehr zugelassen werden und durchgeführt werden könnte - aber in diesem Fall trotzdem zugelassen wurde. Die "Weltgemeinschaft" ließ den Genozid zu und zögerte sogar, ihn als solchen zu bezeichnen, obwohl er alle Merkmale des Genozids in einzigartiger Weise und offensichtlich verwirklichte.
Der Genozid in Ruanda (1994) überraschte die Welt, weil "man" geglaubt hatte, dass nach 1945 kein Genozid mehr zugelassen werden und durchgeführt werden könnte - aber in diesem Fall trotzdem zugelassen wurde. Die "Weltgemeinschaft" ließ den Genozid zu und zögerte sogar, ihn als solchen zu bezeichnen, obwohl er alle Merkmale des Genozids in einzigartiger Weise und offensichtlich verwirklichte.
Church personnel involved in the violence justified the killing as a
defensive action made necessary by the RPF invasion. They saw the
death of Tutsi civilians as an unfortunate necessity of the war, because
of the legitimate concern of Hutu for their safety. Even once the genocide
was over and the genocidal regime was driven from power, some
church personnel refused to acknowledge the nature of the offenses that
had taken place. In August 1994, a group of priests wrote to the Vatican
from exile in Congo to defend their position:
To speak of genocide and to insinuate that only Hutus killed Tutsis is to be ignorant
that Hutus and Tutsis have been each others'e xecutionersW. e dare even to
confirm that the number of Hutu civilians killed by the army of the RPF exceeds
by far the number of Tutsi victims of the ethnic troubles (quoted in African Rights
1995: 906).


== Die Aufarbeitung ==
== Die Aufarbeitung ==
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