Aurale Kriminologie: Unterschied zwischen den Versionen
Zur Navigation springen
Zur Suche springen
Tiao (Diskussion | Beiträge) |
Tiao (Diskussion | Beiträge) |
||
Zeile 1: | Zeile 1: | ||
Gegenstand der von Keith Hayward (2012: 458-459) vorgeschlagenen '''aural criminology''' sollten u.a. sein: | Gegenstand der von Keith Hayward (2012: 458-459) vorgeschlagenen '''aural criminology''' sollten u.a. sein: | ||
*the everyday noise pollution associated with neighbour noise and other forms of anti-social behaviour | |||
*the use of infrasound crowdcontrol devices, acoustic torture and other military noise weapons (Goodman 2010) | |||
*illegal pirate radio broadcasts and other sub rosa transmission cultures | |||
*the politics of rhythm associated with political protest and social resistance (Labelle 2010: 107–25) | |||
*the role of music in military recruitment, as a tool for intensifying the battle experience (Pieslak 2009) and even as a means of garnering support for terrorism (Cottee 2011: 742–5).” | |||
Version vom 3. November 2015, 09:19 Uhr
Gegenstand der von Keith Hayward (2012: 458-459) vorgeschlagenen aural criminology sollten u.a. sein:
- the everyday noise pollution associated with neighbour noise and other forms of anti-social behaviour
- the use of infrasound crowdcontrol devices, acoustic torture and other military noise weapons (Goodman 2010)
- illegal pirate radio broadcasts and other sub rosa transmission cultures
- the politics of rhythm associated with political protest and social resistance (Labelle 2010: 107–25)
- the role of music in military recruitment, as a tool for intensifying the battle experience (Pieslak 2009) and even as a means of garnering support for terrorism (Cottee 2011: 742–5).”
- Lieder über Straftäter und -taten (Moritat von Mackie Messer; Bänkelsang)
- Lieder als Straftaten (Verherrlichung von Straftätern/Straftaten: narcocorridos)
- Musik als Mittel der Strafverfolgung (Beschallung mit Musik, um eines Gesuchten habhaft zu werden - der Fall Noriega - bzw. um Personen zu Aussagen zu bewegen - der Fall von Musik als Folterinstrument); soweit dabei die Grenzen des Rechts überschritten werden (Machtmissbrauch): Musikeinsatz als Straftat (repressive crime).
Literatur
- Hayward, Keith J. (2012) Five Spaces of Cultural Criminology. Br J Criminol 52 (3): 441-462.
- Roy, William G., and Dowd, Timothy J. (2010) What Is Sociological about Music? Annual Review of Sociology Vol. 36: 183-203 (Volume publication date August 2010)