Agonal Autism in the Syrian Conflict: Unterschied zwischen den Versionen

keine Bearbeitungszusammenfassung
Zeile 13: Zeile 13:
The reasons are not difficult to discover. Whereas enemy fighter pilots in 1916 shared a common social class background, a similar education and self-image including a common elite code of honour, thus making it easy to feel empathy and to establish reciprocal relations based on mutual understanding, none of this holds true for the warring parties in asymmetrical armed conflicts like the Syrian one. One might be tempted to speak of "agonal autism" as an antonym to Mühlmann's agonal partnership.  
The reasons are not difficult to discover. Whereas enemy fighter pilots in 1916 shared a common social class background, a similar education and self-image including a common elite code of honour, thus making it easy to feel empathy and to establish reciprocal relations based on mutual understanding, none of this holds true for the warring parties in asymmetrical armed conflicts like the Syrian one. One might be tempted to speak of "agonal autism" as an antonym to Mühlmann's agonal partnership.  


If we try to fill this provisional concept with some contents, we would have to see in how far the analogy to the clinical concept of autism makes sense.
In the psycho-sciences, autism is defined as a severe personality disorder marked by fundamental dysfunctions in social communication and interaction, especially a lack of reciprocity in everyday rituals like meeting and leaving, asking, giving and thanking, smiling etc. When Eugen Bleuler coined the term in 1911, he meant it as one central symptom of schizophrenia, a certain preponderance of the inner thought-life of a person and restricted, stereotypical repertories of interests and activities. For Freud, autistic was more or less synonymous with narcissistic, and today the concept is also used more generally to refer to living in one's own imagination, or a very marked, excessive self-centeredness.
 
Extreme self-centeredness is a natural developmental phase in the first months of a human baby's life. According to Freud, the Ego-Ideal can be seen as its inheritance in the adult (just like the Super-Ego can be seen as the inheritance of the Oediupus conflict). In developmental criminology, some theorists contend that 
 
 
 
Wo die Kommunikations- und Interaktionsstrategie einer Konfliktpartei in einer militärischen Auseinandersetzung ähnliche Störungsmerkmale aufweist, könnte man (metaphorisch) von "autistischer Agonalität" sprechen. Um die Differenz (und damit den Bezug) zum Begriff der agonalen Partnerschaft zu verdeutlichen, spricht Scheerer (2011) von agonalem Autismus. Gemeint ist damit das Fehlen einer mit dem Gegner geteilten normativen Metaebene, bzw. eines Signal-, Kommunikations- und Interaktions-Repertoires, das auch noch während der Auseinandersetzung eine Verständigung und eine rudimentäre Solidarität (Ritterlichkeit, Höflichkeit, Verhandlungen) ermöglicht. Wo Unfähigkeit zu agonaler Partnerschaft herrscht, wo der agonale Autismus regiert, da rücken Verhandlungen, Kompromisse und friedliche Koexistenz in weite Ferne.
 
Elemente des agonalen Autismus:
 
    Ursachen-Narrativ selbstbezogen und selbstgerecht (diskrepante Interpunktion).
    Eskalation im Vertrauen auf den totalen Sieg.
    Dämonisierung des Feindes
    Regellosigkeit der Gewalt


== Chances for peace ==
== Chances for peace ==
Zeile 137: Zeile 150:
*[https://de.wikipedia.org/wiki/Chronik_des_Bürgerkriegs_in_Syrien_2011 Chronik des Bürgerkriegs in Syrien 2011, in: de.wikipedia.org]
*[https://de.wikipedia.org/wiki/Chronik_des_Bürgerkriegs_in_Syrien_2011 Chronik des Bürgerkriegs in Syrien 2011, in: de.wikipedia.org]
*Clausewitz, Carl von (1966) Meine Vorlesungen über den kleinen Krieg, gehalten auf der Kriegs-Schule 1810 und 1811, in: Clausewitz, Carl von: Schriften, Aufsätze, Studien, Briefe, Bd. 1, hrsg. von Werner Hahlweg, Göttingen: 208-599.
*Clausewitz, Carl von (1966) Meine Vorlesungen über den kleinen Krieg, gehalten auf der Kriegs-Schule 1810 und 1811, in: Clausewitz, Carl von: Schriften, Aufsätze, Studien, Briefe, Bd. 1, hrsg. von Werner Hahlweg, Göttingen: 208-599.
*[http://www.bpb.de/apuz/26279/krieg-und-politik-im-21-jahrhundert?p=all Hoch, Martin (2002) Krieg und Politik im 21. Jahrhundert. Aus Politik und Zeitgeschichte B 20/2001]
*Lüders, Michael (2015) Wer den Wind sät. Was westliche Politik im Orient anrichtet. München: C.H. Beck.
*Lüders, Michael (2015) Wer den Wind sät. Was westliche Politik im Orient anrichtet. München: C.H. Beck.
*[http://www.aljazeera.com/news/2016/05/syria-civil-war-explained-160505084119966.html Syria's civil war explained from the beginning. Al Jazeera 16.05.2016]
*[http://www.aljazeera.com/news/2016/05/syria-civil-war-explained-160505084119966.html Syria's civil war explained from the beginning. Al Jazeera 16.05.2016]
31.738

Bearbeitungen